Sunday, June 17, 2012

Puding Marble utk Abah...:)

hai..hai..hai...sebelum terlambat..aku nak wish kat sini..HEPI PAPA's DAY to my beloved abah. thanks for everything.. and today, dgn semngat yang berkobar2..(cewahh) aku buat special tuk abah aku, PUDING MARBLE.. (padahal, abah aku bukan suke sgt mkn kuih2 ni..hehe..lantaklaa..jnji aku buat..ko ade??hehe)
 
  puding marble ni lebih kurang cam puding seri terengganu jugak...cume bhan2 je kite tukar sket. puding ni sgt2 lembut and i like.. so dgn rse baik hatinya aku kat sini nak share ngan korang semua. tapi kalau ada yang tahu buat if ada bhan2 yang bole sedapkan lagi puding ni kasi tau aku yee...hehe..so pe tunggu lagi...jom ke segmen jom masak!!!!

SEGMEN JOM MASAK: PUDING MARBLE

BAHAN2:
5keping roti
3biji telur
1tin susu cair
1/2tin susu pekat
2sudu besar tepung kastad
secubit garam
(bahan2 diatas ni diblend selama 2min)
2@3ketul gula batu
agar-agar strip
esen vanila 
4gelas air

CARA2:
1) masak gula batu dan agar-agar strip sehingga hancur and then tapis. (supaya tak berketul2)
2) masukkan 4gelas air ke dlm periuk, kemudian masukkan agar-agar dan gula batu.
3) kemudian masukkan bhan yang dikisar tadi ke dlm periuk.
4)masukkan esen vanilla.
5)then part yang pling best, stelah tgk cam dah pekat2 sket, asingkan lam dua bekas, then letak warna kesukaan anda..and kat dapur aku ade 2 warna ni je..hijau and merah..so, lotak je laa..hehe
6) pastu, letak setiap warna ni selang seli ke dlm bekas...sejukkan then letak lam peti ais..sedap..

tadaaaa..nilah hasilnya..

nmpak cam best tak..rase nye...perghhh..sedap giloss...:)

Rupe sebijik cam puding seri terengganu kan..tapi rase nye ternyata berbeza..cubelaa..baru tau...aku mmg suke buat kuih2 bercolor2 ni..hehe

me and my abah..love u so much..muaahh..muaahh...

so, kepada anda semua..selamat mencuba..senang sangat2...

LOTS OF LOVE..















No comments: